Leerlingen denken mee over huisvesting
28 aug 2019

Leerlingen denken mee over huisvesting

2 VWO klassen van het Sint-Maartenscollege hebben voor het vak Onderzoek & Ontwerp een bijzondere opdracht meegekregen. Zij mogen bedenken hoe een nieuwe school eruit zou moeten zien. Aan welke eisen moet het gebouw voldoen? Waar hebben leerlingen behoefte aan? Wat is er nodig in het onderwijs? We nemen een kijkje in de keuken van O&O.

Guido Beckers staat voor het eerst in meer dan 25 jaar weer voor de klas. Niet als docent, maar als opdrachtgever voor een project van O&O. “In de huidige gebouwen is er veel achterstallig onderhoud, een slechte ventilatie en het energieverbruik is hoog. In de zomer zijn de scholen te warm, en in de winter te koud,” legt Guido uit. “Daarom onderzoeken we hoe de scholen van de toekomst eruit moeten zien.” De visie is dat onderwijs eerst komt en dan de gebouwen. Leerlingen mogen dus ook nadenken over wat voor onderwijs er gegeven wordt en wat voor gebouw er dan nodig is. Daarnaast zijn de voorwaarden belangrijk, zoals de mogelijkheid om samen te werken met partners en voorzieningen in de omgeving. “Zoals een Jumbo!” wordt er enthousiast vanuit een hoekje in de klas geroepen.


Na uitleg gaan de kinderen in groepjes aan de slag. Ze hebben goede vragen voor de programmamanager. “Wat vindt u nu eigenlijk het belangrijkste aan een school?”, vraagt Randy. “Het allerbelangrijkste vind ik dat het een school is waar je graag naartoe gaat, een school waar je je thuis voelt. Wat vinden moderne, jonge mensen fijn in een school? En dat is een lastige vraag, want het gebouw moet tientallen jaren goed gebruikt kunnen worden.” Lars: “En hoeveel verdiepingen moet zo’n school dan hebben?” “Nou, het leukste zou zijn als er helemaal geen verdiepingen waren, maar grond is kostbaar dus dat is te duur. Drie verdiepingen is wel echt het maximum.”


“Hoeveel schoolgebouwen heb je denk je nodig?,” vraagt Fee. “Ik denk dat je wel een aantal gebouwen nodig hebt: voor de onderbouw en de bovenbouw, en voor het vmbo heb je een gebouw nodig met speciale ruimtes voor techniek bijvoorbeeld. En dan heb je nog een gezamenlijk gebouw en een sporthal.” Fee is in gedachten ook al druk bezig met het schoolplein waar gepauzeerd kan worden. “En hoe pak je dat aan met de buitenplaatsen?” “In het weekend zoeken jullie mekaar allemaal op, dan maakt het niet uit welke opleiding je doet. Op school zou dat ook niet uit moeten maken, dus er hoeft geen apart plein te zijn voor elk gebouw. Maar, je hebt wel meerdere pleinen en kantines nodig om genoeg voorzieningen te hebben voor alle leerlingen.” Wanneer alle groepjes hun vragen gesteld hebben gaan ze druk aan de slag met het ontwerp van de nieuwe school. We zijn benieuwd naar de resultaten!

Deel deze pagina op: